ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΕ
ΑΝΑΦΟΡΕΣ
Θοδωρής Χονδρόγιαννος 13 • 02 • 2023

Μήνυση του βουλευτή Γιώργου Καμίνη για έμμεση παρακολούθησή του από την ΕΥΠ

Θοδωρής Χονδρόγιαννος
Μήνυση του βουλευτή Γιώργου Καμίνη για έμμεση παρακολούθησή του από την ΕΥΠ
13 • 02 • 2023

Στις 22 Ιανουαρίου 2023, ο βουλευτής Επικρατείας του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Καμίνης δημοσιοποίησε ότι κατέθεσε μήνυση στον Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Αθηνών, για να διερευνηθεί η διάπραξη τυχόν αξιόποινων πράξεων από έμμεση παρακολούθηση του κινητού τηλεφώνου του. Η προσφυγή του βουλευτή στη δικαιοσύνη έγινε μετά την αποκάλυψη ότι άτομο με το οποίο έχει σταθερή επικοινωνία είχε τεθεί υπό παρακολούθηση. Η νομική ενέργεια του κ. Καμίνη εγείρει σοβαρό ζήτημα δημοκρατίας και κράτους δικαίου στην Ελλάδα, με φόντο την καταγγελία ακόμη μιας παρακολούθησης πολιτικού προσώπου, το οποίο μάλιστα φέρει το βουλευτικό αξίωμα.

Στις 22 Ιανουαρίου 2023, ο βουλευτής Επικρατείας του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Καμίνης έκανε γνωστό ότι κατέθεσε μήνυση στον Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Αθηνών, για να διερευνηθεί η διάπραξη τυχόν αξιόποινων πράξεων από έμμεση παρακολούθηση του κινητού του. Η προσφυγή του κ. Καμίνη στη δικαιοσύνη έγινε αφότου αποκαλύφθηκε ότι άτομο με το οποίο έχει σταθερή επικοινωνία φέρεται να ήταν υπό παρακολούθηση. Πρόκειται για τον Γιάννη Αναστασάκο, στενό συνεργάτη του πρώην υπουργού Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη.

«Το σκάνδαλο των υποκλοπών δεν αφορά μόνο τα άμεσα θύματα: τα άτομα εκείνα, των οποίων η ιδιωτικότητα παραβιάστηκε βάναυσα. Αφορά επίσης και όσους ή όσες επλήγησαν εμμέσως, εκείνους δηλαδή που χωρίς να αποτελούν τον άμεσο στόχο της παρακολούθησης, αποτελούν τρόπον τινά παράπλευρα θύματα. Εννοώ τους ανθρώπους που, για όσο διάστημα διαρκούσε η παρακολούθηση ενός ατόμου από την ΕΥΠ, συνομίλησαν ή επικοινώνησαν μαζί του», ανέφερε σε ανάρτησή του ο κ. Καμίνης, προσθέτοντας: «Σε αυτά τα “εξ αντανακλάσεως” θύματα ανήκω κι εγώ: ένας καλός φίλος, ο Γιάννης Αναστασάκος, με τον οποίο επικοινωνώ τακτικά, είναι μεταξύ των προσώπων εκείνων που κατονομάστηκαν σε δημοσιεύματα ως στόχοι παρακολούθησης από την ΕΥΠ. Αποφάσισα λοιπόν και κατέθεσα σχετική μήνυση στον Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Αθηνών».

Ο κ. Καμίνης πρόσθεσε σχετικά με τους λόγους κατάθεσης της μήνυσής του: «Η πρωτοβουλία αυτή έχει, φυσικά, ένα κύριο στόχο: τη δικαστική καταδίκη των υπευθύνων. Περικλείει όμως κι ένα βαθιά πολιτικό μήνυμα: Αν η εκτροπή έλαβε την έκταση που οι ενδείξεις μάς επιτρέπουν να φανταστούμε, ο αριθμός των ανθρώπων που βρίσκονται στην ίδια με μένα μοίρα είναι δυσθεώρητος. Υπό κανονικές συνθήκες, η αποκάλυψη ενός σκανδάλου τόσο μεγάλου εύρους θα εξωθούσε την Πολιτεία να εξαντλήσει τάχιστα τα περιθώρια για τη διαλεύκανσή του. Δυστυχώς, σήμερα συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο: η κυβέρνηση μετέρχεται όλα τα μέσα προκειμένου να υποβαθμίσει τη βαρύτητα της υπόθεσης και να αποτρέψει πάση θυσία την αποκάλυψη της αλήθειας». Ο βουλευτής έκλεισε την τοποθέτησή του, μιλώντας για «πρωτοφανή αντιθεσμική συμπεριφορά» εκ μέρους της κυβέρνησης στο ζήτημα των παρακολουθήσεων. 

Ενδεικτικά, μετά την αποκάλυψη της παρακολούθησης Ανδρουλάκη από την ΕΥΠ, ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου του ΑΠΘ και πρώην αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Ευάγγελος Βενιζέλος υποστήριξε ότι η άρση του απορρήτου σε βάρος βουλευτή ή ευρωβουλευτή είναι παράνομη.

«Οι υποκλοπές τηλεφωνικών επικοινωνιών κατά παράβαση του άρθρου 19 παρ.1 Συντ, είτε με συμβατικές είτε με εξελιγμένες τεχνικές μεθόδους είτε με τη σατανική σύμπτωση και των δυο (σ.σ.: αναφορά σε παρακολούθηση τόσο από την ΕΥΠ όσο και από το παράνομο λογισμικό υποκλοπών Predator), συνιστούν πρωτίστως αξιόποινη πράξη», υποστήριξε σε κείμενό του ο κ. Βενιζέλος, προσθέτοντας: «Δεν υπάρχει δε ούτε στοιχειώδης νομιμοφάνεια όταν παραβιάζεται το απόρρητο των επικοινωνιών ευρωβουλευτή, που διαθέτει σε εθνικό επίπεδο τη νομική προστασία του βουλευτή, με επίκληση λόγων εθνικής ασφάλειας. Το βουλευτικό απόρρητο του άρθρου 61 παρ. 3 ως ειδικότερη διάταξη θέτει, απευθείας εκ του Συντάγματος, πρόσθετα ειδικότερα όρια στις κάμψεις του τηλεπικοινωνιακού απορρήτου που προβλέπονται στο άρθρο 19 παρ.1. Τα άρθρα 8 της ΕΣΔΑ και 7 του ΧΘΔ της ΕΕ, ενισχύουν και δεν απομειώνουν τις εγγυήσεις. Δεν μπορεί να παρακολουθείται βουλευτής ή ευρωβουλευτής και κατά μείζονα λόγο αρχηγός κόμματος για λόγους “εθνικής ασφαλείας”. Τέτοιες δικαιολογίες είναι εξίσου κακές και βλαπτικές με την πράξη καθεαυτήν. Η θέση του Πρωθυπουργού ότι η παρακολούθηση ήταν τυπικά νόμιμη αλλά πολιτικά εσφαλμένη είναι μεγάλων διαστάσεων σφάλμα. Μπορούν άραγε να παρακολουθούνται πολιτικά πρόσωπα, βουλευτές και αρχηγοί κομμάτων, για λόγους «εθνικής ασφάλειας» εάν το σταθμίσει ο εκάστοτε πρωθυπουργός και το εγκρίνει ένας εισαγγελέας εφετών; Όχι βέβαια».

Πού εντοπίζεται το πρόβλημα με το κράτος δικαίου;

Αν και το άρθρο 19 του Συντάγματος κατοχυρώνει το απόλυτα απαραβίαστο του απορρήτου των επικοινωνιών, η μήνυση του Γιώργου Καμίνη για έμμεση παρακολούθησή του από την ΕΥΠ εγείρει σοβαρό ζήτημα δημοκρατίας και Κράτους Δικαίου στην Ελλάδα, με φόντο την καταγγελία ακόμη μιας παρακολούθησης πολιτικού προσώπου, το οποίο μάλιστα φέρει το βουλευτικό αξίωμα.

Θοδωρής Χονδρόγιαννος
Περισσοτερα
Αν έχεις εντοπίσει παραβίαση του Κράτους Δικαίου, κάνε κι εσύ αναφορά!
ΕΠΩΝΥΜΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΜΕΣΩ ΦΟΡΜΑΣ ΣΤΟ GOVWATCH
ΑΝΩΝΥΜΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΕΡΓΑΛΕΙΟΥ GLOBALEAKS
Υποστήριξε το έργο του govwatch
ΚΑΝΕ ΔΩΡΕΑ