ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΕ
ΑΝΑΦΟΡΕΣ
Χριστιάννα Στυλιανίδου 07 • 12 • 2023

Καταγγελίες για περιστατικά αστυνομικής αυθαιρεσίας μετά τον τραυματισμό αστυνομικού

Χριστιάννα Στυλιανίδου
Καταγγελίες για περιστατικά αστυνομικής αυθαιρεσίας μετά τον τραυματισμό αστυνομικού
07 • 12 • 2023

Οι σύμφωνα με καταγγελίες και δημοσιεύματα ενέργειες στις οποίες προέβησαν οι αστυνομικές αρχές κατόπιν του σοβαρού τραυματισμού αστυνομικού στο Ρέντη  (μαζικές προσαγωγές, άσκηση βίας κατά των προσαχθέντων, μη δυνατότητα επικοινωνίας των προσαχθέντων με δικηγόρο κοκ), δημιουργούν έντονους προβληματισμούς, καθώς σκιαγραφούν μία συμπεριφορά/εικόνα που δεν φαίνεται να συνάδει με τις επιταγές του κράτους δικαίου.

Παρά το γεγονός ότι η Αστυνομία όφειλε να διερευνήσει την εγκληματική ενέργεια που έλαβε χώρα (έχοντας τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει τα όσα μέτρα και μέσα της προσφέρει ο νόμος), η προσαγωγή τόσο μεγάλου αριθμού προσώπων καθώς και η σύμφωνα με καταγγελίες και δημοσιεύματα συμπεριφορά που επέδειξαν οι αστυνομικές αρχές κατόπιν του ως άνω αναφερόμενου περιστατικού (βλ. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 όπου γίνεται μεταξύ άλλων αναφορά σε περιστατικά άσκησης βίας, στην πολύωρη παραμονή των «προσαχθέντων» στη Δ/νση Μεταγωγών και τη μη δυνατότητα επικοινωνίας τους με δικηγόρο) δημιουργούν έντονους προβληματισμούς. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στην από 8-12-2023 ανάρτησή του ο Θ. Καμπαγιάννης: «…Οι αστυνομικές, δικαστικές και εισαγγελικές αρχές έχουν υποχρέωση να διαλευκάνουν τον σοβαρό τραυματισμό του αστυνομικού τηρώντας τις εγγυήσεις της δικονομίας και τα δικαιώματα των εμπλεκομένων. Οι 424 προσαγωγές μετά το επίμαχο περιστατικό διεξήχθησαν “στο σωρό”: όποιος ήταν εντός του γηπέδου και ήταν άντρας κρίθηκε δυνάμει ύποπτος…Από το πρωί (προσωπική μαρτυρία από τις 9:00) σε κλήσεις δικηγόρων που ζητούσαν να μάθουν αν το όνομα του εντολέα τους ήταν στους προσαχθέντες, η Διεύθυνση Αλλοδαπών αρνούταν να απαντήσει επικαλούμενη φόρτο εργασίας, καθώς και το ότι δεν ήταν το Αλλοδαπών υπεύθυνο αλλά το Τμήμα Αθλητικής Βίας…. Μέχρι τις 13:00 δεν επιτρεπόταν καμία επικοινωνία των προσαχθέντων ατόμων με δικηγόρο, παρά την προσέλευση αρκετών συναδελφισσών και συναδέλφων.… Επισημαίνουμε ότι πολλά από τα άτομα είναι ανήλικα 15 χρόνων, ενώ υπήρχαν πληροφορίες και καταγγελίες για άτομα που είχαν χτυπηθεί. Η ενημέρωση αξιωματικού της Αστυνομίας ότι πρόκειται για προσαγωγές ερχόταν σε σύγκρουση με τον χρονο που είχε παρέλθει (ακόμα και οι συνήθεις 4 ώρες είναι πολύ πέραν από “εύλογο χρονικό διάστημα”), καθώς και με πληροφορίες ότι τα άτομα που βρίσκονται στο Αλλοδαπών (κάποια και στη ΔΕΕ) σημαίνονται, δίνουν δακτυλικά αποτυπώματα, ενώ ταυτόχρονα τους ζητείται η συναίνεσή τους στη λήψη DNA. Τελικά στις 13:30 δικηγόροι καταφέραμε να δούμε προσαχθέντα άτομα για τα οποία είχαμε προσέλθει. Οι πληροφορίες για το αν θα συνεχιστεί η κράτησή τους είναι ακόμα συγκεχυμένες: τα άτομα ταυτοποιούνται, σημαίνονται, ενώ κατά πληροφορίες τους ζητείται η παροχή συναίνεσης για λήψη DNA. Επισημαίνουμε ότι η μαζική λήψη βιολογικού υλικού από εκατοντάδες προσαχθέντες με μόνο στοιχείο την παρουσία τους στο γήπεδο αποτελεί προφανή υπέρβαση ακόμα και των ήδη “ξεχειλωμένων” διατάξεων του άρθρου 201 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας…Τελειώνω με κάτι που άκουσα από γονείς που βρίσκονταν στην Πέτρου Ράλλη και που φώναζαν στους αστυνομικούς ότι αυτό “δεν ήταν προσαγωγές αλλά κατοχικό μπλόκο”. Η συλλογή αποδείξεων δεν μπορεί να γίνεται με όρους συλλογικής ευθύνης». 

Πού είναι το πρόβλημα με το Κράτος Δικαίου;

Σε ένα κράτος δικαίου, η δράση και η λειτουργία των Αστυνομικών Αρχών πρέπει να διέπεται από ορισμένες αρχές, όπως μεταξύ άλλων την αρχή της νομιμότητας, την αρχή της αναλογικότητας, την απαγόρευση της καταχρηστικής άσκησης της αστυνομικής εξουσίας, τον σεβασμό και την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. 

Οι αρμοδιότητες των αστυνομικών αρχών, ο τρόπος άσκησης των εν λόγω αρμοδιοτήτων και εξουσιών καθώς και η συμπεριφορά που πρέπει να επιδεικνύουν οι αστυνομικές αρχές κατά την άσκηση των καθηκόντων τους ρυθμίζονται μεταξύ άλλων από τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, τα π.δ. 538/1989, 141/1991 και 254/2004 καθώς και την υπ’ αριθμ. 7100/22/4α/17-6-2005 διαταγή του Αρχηγού της ΕΛ.ΑΣ.

Παρότι η Αστυνομία έχει τη δυνατότητα να προβεί στην άσκηση βίας και στην επιβολή περιοριστικών της ελευθερίας μέτρων προκειμένου να εφαρμόσει/επιβάλλει το νόμο, αυτό δεν σημαίνει ότι και η όποια άσκηση προληπτικής ή κατασταλτικής «βίας» εκ μέρους της είναι νόμιμη. Αντιθέτως, η αυθαίρετη χρήση της δυνατότητας άσκησης βίας, η καταχρηστική χρήση εργαλείων του ποινικού δικαίου καθώς και εν γένει η καθ’ υπέρβαση των νόμιμων ορίων αστυνομική δράση αποτελούν ένα επικίνδυνο φαινόμενο για μία δημοκρατία.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση η συμπεριφορά που φαίνεται και καταγγέλλεται ότι επέδειξαν οι αστυνομικές αρχές κατόπιν του σοβαρού τραυματισμού αστυνομικού στο Ρέντη (προσαγωγές μεγάλου αριθμού προσώπων, καταγγελίες για άσκηση βίας κατά των «προσαχθέντων», μη δυνατότητα επικοινωνίας τους με δικηγόρο κ.α.) δημιουργεί, έντονους προβληματισμούς αναφορικά με το κατά πόσον ακολουθήθηκαν στην πράξη τα όσα προβλέπει ο νόμος τόσο για τη δράση των αστυνομικών οργάνων όσο και για το σεβασμό των δικαιωμάτων των προσώπων που (για οποιοδήποτε λόγο) βρίσκονται υπό κράτηση ή εν γένει υπό τον έλεγχο της Αστυνομίας. 

Χριστιάννα Στυλιανίδου
Περισσοτερα
Αν έχεις εντοπίσει παραβίαση του Κράτους Δικαίου, κάνε κι εσύ αναφορά!
ΕΠΩΝΥΜΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΜΕΣΩ ΦΟΡΜΑΣ ΣΤΟ GOVWATCH
ΑΝΩΝΥΜΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΕΡΓΑΛΕΙΟΥ GLOBALEAKS
Υποστήριξε το έργο του govwatch
ΚΑΝΕ ΔΩΡΕΑ