Με το άρθρο 3 (Απαγόρευση των βασανιστηρίων) της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (Ε.Σ.Δ.Α.) αναγνωρίζεται το απόλυτο δικαίωμα να μην υποβάλλεται κάποιος σε βασανιστήρια ή σε απάνθρωπη ή εξευτελιστική μεταχείριση.
Το δικαίωμα αυτό θεωρείται πως απαρτίζεται από δύο πτυχές, την ουσιαστική και την διαδικαστική. Κατά το ουσιαστικό του σκέλος, τα Κράτη έχουν την υποχρέωση μέσω των αρχών τους να μην επιτρέπουν καμία απάνθρωπη ή εξευτελιστική μεταχείριση ή βασανιστήρια σε άτομα που είναι υπό τον έλεγχο κρατικών αρχών (λογιζόμενη “αρνητική” υποχρέωση). Κατά το διαδικαστικό σκέλος του ίδιου άρθρου, τα κράτη έχουν την υποχρέωση, σε οποιαδήποτε περίπτωση καταγγελίας για κακομεταχείριση, να προβαίνουν σε άμεση, διεξοδική και ανεξάρτητη διερεύνηση αυτής, προς αποτροπή δημιουργίας κλίματος ανοχής και ατιμωρησίας σχετικών πρακτικών. Η υποχρέωση αυτή ονομάζεται και “θετική” (για περισσότερες πληροφορίες για το περιεχόμενο του άρθρου 3 της ΕΣΔΑ δείτε 1, 2).
Την 07-07-2022 εκδίδεται η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (εφ’ εξής Ε.Δ.Δ.Α.) στην υπόθεση Τοροσιάν κατά Ελλάδας (αρ. προσφυγής 48195/17), με την οποία αναγνωρίστηκε ότι η Ελλάδα παραβίασε το άρθρο 3 της ΕΣΔΑ στο διαδικαστικό του σκέλος. Η απόφαση αναρτήθηκε στη βάση δεδομένων του Ε.Δ.Δ.Α. (HUDOC), ενώ την έκδοση αυτής είχε ακολουθήσει αντίστοιχο δελτίο τύπου της Γραμματείας του Δικαστηρίου. Σύντομη περίληψη αυτής στην Ελληνική μπορεί να βρεθεί στον παρόντα σύνδεσμο.
Σύμφωνα με την απόφαση του Ε.Δ.Δ.Α., το παράπονο του προσφεύγοντος αφορούσε ξυλοδαρμό του από αστυνομικά όργανα κατά τη σύλληψή του και εδραζόταν στο εξής ιστορικό:
Τον Φεβρουάριο του 2015 στη Θεσσαλονίκη, ο προσφεύγων συνελήφθη, σε εκτέλεση εκκρεμούς εντάλματος σύλληψης που αφορούσε το άτομό του. Κατά τη διάρκεια της ανάκρισης, υποστήριξε πως δέχθηκε γρονθοκοπήματα, κλωτσιές αλλά και χτυπήματα με τη χρήση ξένων αντικειμένων σε διάφορα μεση του σώματός του, ενώ ο ίδιος παρέμενε καθηλωμένος σε μία καρέκλα, και πως απειλήθηκε με σεξουαλική βία. Τις επόμενες ημέρες διαπιστώθηκαν τραύματα στο άνω μέρος του σώματός του και διακομίστηκε σε κατάσταση επείγοντος στο Νοσοκομείο όπου διαπιστώθηκε πως είχε υποστεί διάτρηση στομάχου.
Η καταγγελία του προσφεύγοντος στον αρμόδιο Εισαγγελέα αρχειοθετήθηκε με συνοπτικές διαδικασίες. Η καταγγελία του απορρίφθηκε και από τον αρμόδιο Εισαγγελέα Εφετών, ενώ η διαταχθείσα Προκαταρκτική Διοικητική Εξέταση (Π.Δ.Ε.) έκλεισε χωρίς να διαπιστώνει οποιαδήποτε διαπραχθείσα παρατυπία.
Το Ε.Δ.Δ.Α. ωστόσο, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη και την έκθεση της Επιτροπής κατά των Βασανιστηρίων του Συμβουλίου της Ευρώπης για το 2015, στην οποία η τελευταία είχε επισημάνει συστημικές ελλείψεις στη διερεύνηση παρόμοιων ισχυρισμών, απεφάνθη πως προέκυψε παραβίαση των θετικών υποχρεώσεων της πολιτείας και πως η έρευνα που διεξήχθη δεν ανταποκρινόταν στις νόμιμες προδιαγραφές.
Ειδικότερα, υπενθυμίζοντας πως για να είναι μία έρευνα “αποτελεσματική”, πρέπει να χαρακτηρίζεται από ουσιαστική ανεξαρτησία (όχι μόνο θεσμική ή ιεραρχική), να παρέχει τη δυνατότητα στις διερευνούσες αρχές να διαπιστώνουν όλες τις περιστάσεις των καταγγελιών, καθώς και της ταυτότητας των δραστών, και τέλος να παρέχει στο θύμα την δυνατότητα να έχει ουσιαστική συμμετοχή στην διαδικασία, το Ε.Δ.Δ.Α. διαπίστωσε τις εξής παθογένειες:
Με βάση τα ανωτέρω, το Ε.Δ.Δ.Α. έκρινε πως ο προσφεύγων στερήθηκε το δικαίωμά του σε μία αποτελεσματική έρευνα των παραπόνων του από τις εγχώριες αρχές, και πως το άρθρο 3 παραβιάστηκε στο διαδικαστικό του σκέλος.
Ο σεβασμός των θεμελιωδών δικαιωμάτων αποτελεί ένα από τα βασικά συστατικά ενός κράτους δικαίου.
Τα θεμελιώδη δικαιώματα που θα πρέπει να απολαμβάνει κάθε πολίτης κατοχυρώνονται μεταξύ άλλων από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου. Αποτελεί δε, πρωταρχική και αναντίρρητη υποχρέωση του κράτους το να σέβεται αυτά τα δικαιώματα και να θέτει σε εφαρμογή έναν μηχανισμό αποτελεσματικής διερεύνησης καταγγελιών παραβίασής τους.
Στην προκείμενη όμως περίπτωση, το δικαίωμα αυτό του προσφεύγοντος δεν έγινε σεβαστό, επειδή η έρευνα που διεξήχθη δεν ήταν αποτελεσματική, καθώς στερήθηκε τα εχέγγυα ανεξαρτησίας και ουσιαστικής αποτελεσματικότητας, στο πλαίσιο των αντικειμενικών συνθηκών εντός των οποίων διεξάγεται, τα οποία οφείλει να έχει.
Αριθμός Λογαριασμού: 1100 0232 0016 560
IBAN: GR56 0140 1100 1100 0232 0016 560
BIC: CRBAGRAA
Στον αγώνα μας για Λογοδοσία και Διαφάνεια, απέναντι σε οτιδήποτε υπονομεύει τις αρχές της Δημοκρατίας και του Κράτους Δικαίου.
Γιατί η Δημοκρατία δεν είναι αυτονόητη.
Είναι στο χέρι μας να μη στεκόμαστε απαθείς ή κυνικοί.
Δες πώς μπορείς να μας βοηθήσεις, εδώ!