ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΕ
ΑΝΑΦΟΡΕΣ
Θοδωρής Χονδρόγιαννος 09 • 12 • 2021

Η Ελλάδα καλείται να ανακαλέσει την υπουργική απόφαση που χαρακτηρίζει την Τουρκία ασφαλή τρίτη χώρα για τους αιτούντες άσυλο

Θοδωρής Χονδρόγιαννος
Η Ελλάδα καλείται να ανακαλέσει την υπουργική απόφαση που χαρακτηρίζει την Τουρκία ασφαλή τρίτη χώρα για τους αιτούντες άσυλο
09 • 12 • 2021

Δεκάδες ανθρωπιστικές οργανώσεις διαμαρτύρονται για την απόφαση της Ελλάδας να αναγνωρίσει την Τουρκία ως ασφαλή χώρα για πρόσφυγες πέντε εθνικοτήτων, αφού κατά παράβαση του διεθνούς δικαίου η τελευταία δεν προσφέρει την προσήκουσα διεθνή προστασία στους αιτούντες άσυλο.

Στις 14 Ιουνίου 2021 συνολικά 40 οργανώσεις εξέδωσαν ανακοίνωση διαμαρτυρόμενες για το γεγονός ότι η Ελλάδα αναγνώρισε την Τουρκία ως ασφαλή χώρα για πρόσφυγες πέντε εθνικοτήτων. Πράγματι, στις 7 Ιουνίου 2021 εκδόθηκε Κοινή Υπουργική Απόφαση από τους υπουργούς Εξωτερικών Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη και Μετανάστευσης και Ασύλου Νότη Μηταράκη (ΦΕΚ 2425/Τεύχος Β’/7.6.2021), η οποία όρισε την Τουρκία ως «ασφαλή τρίτη χώρα» για οικογένειες (άντρες, γυναίκες και παιδιά) που αιτούνται διεθνούς προστασίας στην Ελλάδα και προέρχονται από πέντε συγκεκριμένες χώρες (Συρία, Αφγανιστάν, Σομαλία, Πακιστάν και Μπαγκλαντές). 

Οι υπογράφουσες οργανώσεις σημειώνουν ότι με αυτή την απόφαση πρακτικά παγιώνεται η πολιτική αποποίησης της ευθύνης προστασίας των προσφύγων στην Ευρώπη, ακόμη και των ασυνόδευτων παιδιών, στο πλαίσιο που τέθηκε ήδη από την εφαρμογή της Κοινής Δήλωσης ΕΕ-Τουρκίας το Μάρτιο του 2016. Σχετικά μάλιστα με την προστασία των ανηλίκων, σύμφωνα με τα στοιχεία του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΕΚΚΑ), το 68% των ασυνόδευτων παιδιών που έχουν εντοπιστεί στην Ελλάδα προέρχονται από τη Συρία, το Αφγανιστάν και το Πακιστάν. Συνεπώς η εφαρμογή της ΚΥΑ δεν συνάδει με την αρχή του βέλτιστου συμφέροντος του παιδιού και τις προστατευτικές διατάξεις που προβλέπει η Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, καθώς η Τουρκία δεν εξασφαλίζει αποτελεσματική διεθνή προστασία κατά το διεθνές δίκαιο και συγκεκριμένα τη Σύμβασης της Γενεύης του 1951.

Όσον αφορά ειδικότερα την αναγνώριση της Τουρκίας ως ασφαλούς χώρας, στην ανακοίνωση επισημαίνεται ότι «η λύση δεν μπορεί να είναι η επιστροφή εκτοπισμένων ατόμων στην Τουρκία», αφού η τελευταία «δεν παρέχει τη διεθνή προστασία της Σύμβασης της Γενεύης του 1951 σε άτομα που αιτούνται διεθνή προστασία προερχόμενα από μη ευρωπαϊκές χώρες, ενώ από τον Μάρτιο του 2021 ανακοίνωσε ότι αποχωρεί από τη Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης και ως εκ τούτου δεν θα προστατεύει πλέον τα θύματα έμφυλης βίας, που κινδυνεύουν σε περίπτωση επιστροφής από την Ελλάδα βάσει της νέας ΚΥΑ».

Με βάση τα παραπάνω οι 40 οργανώσεις καταλήγουν: «Σε πλήρη σύμπνοια με το πνεύμα πρόσφατης ανακοίνωσης της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, οι οργανώσεις μας επισημαίνουν πως “η εξωτερικοποίηση είναι απλώς ένας τρόπος να μετατοπίζονται οι ευθύνες […] και να παρακάμπτονται οι διεθνείς υποχρεώσεις” και καλούν για μια ακόμη φορά τις ελληνικές και ευρωπαϊκές αρχές να σεβαστούν την ευθύνη προστασίας των προσφύγων, ώστε να αποφευχθεί και η περαιτέρω διολίσθηση του ευρωπαϊκού κεκτημένου για το άσυλο και των θεμελιωδών αρχών και αξιών προστασίας των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Προς αυτό το σκοπό, καλούμε την ελληνική Πολιτεία να ανακαλέσει την από 7 Ιουνίου ΚΥΑ».

Πράγματι, στην προαναφερόμενη ανακοίνωσή της, η Ύπατη Αρμοστεία προειδοποιεί κατά του φαινομένου «εξαγωγής» αιτημάτων ασύλου και υπογραμμίζει την ευθύνη της Ελλάδας ως κράτους μεταφοράς να διασφαλίσει ότι τα δικαιώματα των αιτούντων άσυλο προστατεύονται από το κράτος υποδοχής, το οποίο εν προκειμένω είναι η Τουρκία: «Σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, το κράτος μεταφοράς είναι υπεύθυνο να διασφαλίσει ότι οι υποχρεώσεις προστασίας των μεταφερόμενων αιτούντων άσυλο εκπληρώνονται πλήρως από το κράτος υποδοχής. Ορισμένες από αυτές τις εγγυήσεις περιλαμβάνουν την προστασία από την επαναπροώθηση, την πρόσβαση σε δίκαιες και αποτελεσματικές διαδικασίες ασύλου, την υγειονομική περίθαλψη, την απασχόληση, την εκπαίδευση και την κοινωνική ασφάλιση, καθώς και το δικαίωμα στην ελεύθερη κυκλοφορία».

Είναι ακόμη αξιοσημείωτο ότι στις 7 Οκτωβρίου 2021 το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες (ΕΣΠ) και η Υποστήριξη Προσφύγων στο Αιγαίο (RSA) υπέβαλαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας αίτηση ακύρωσης κατά της υπουργικής απόφασης που αναγνωρίζει την Τουρκία ως ασφαλή χώρα. 

Ευχαριστίες στις ακόλουθες οργανώσεις και θεσμούς για την συνεισφορά τους στην παρούσα αναφορά: Generation 2.0, Human Rights 360, ΕΕΔΑ, Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες (ΕΣΠ).

Πού εντοπίζεται το πρόβλημα με το Κράτος Δικαίου;

 Ένα Κράτος Δικαίου οφείλει να παρέχει αποτελεσματική διεθνή προστασία στους αιτούντες άσυλο σύμφωνα με τους κανόνες του διεθνούς δικαίου. Μάλιστα, η Ελλάδα, ως κράτος μέλος της ΕΕ, πρέπει να προσφέρει διεθνή προστασία σύμφωνα και με το ενωσιακό δίκαιο. Ωστόσο, όπως προκύπτει από την ανακοίνωση των 40 οργανώσεων, η Ελλάδα εν προκειμένω αναγνωρίζει την Τουρκία ως ασφαλή χώρα για πέντε εθνικότητες και ανοίγει τον δρόμο για επιστροφή αιτούντων άσυλο στη γειτονική χώρα, παρότι η τελευταία δεν προσφέρει την προσήκουσα διεθνή προστασία σε όσους ζητούν να τους αναγνωριστεί το νομικό καθεστώς του πρόσφυγα.

Θοδωρής Χονδρόγιαννος
Περισσοτερα
Αν έχεις εντοπίσει παραβίαση του Κράτους Δικαίου, κάνε κι εσύ αναφορά!
ΕΠΩΝΥΜΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΜΕΣΩ ΦΟΡΜΑΣ ΣΤΟ GOVWATCH
ΑΝΩΝΥΜΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΕΡΓΑΛΕΙΟΥ GLOBALEAKS
Υποστήριξε το έργο του govwatch
ΚΑΝΕ ΔΩΡΕΑ