Το άρθρο 2 της της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (Ε.Σ.Δ.Α.) ορίζει το δικαίωμα κάθε προσωπου να προστατεύεται από παράνομη θανάτωση. Παράλληλα, με το άρθρο 3 (Απαγόρευση των βασανιστηρίων) της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (Ε.Σ.Δ.Α.) αναγνωρίζεται το δικαίωμα να μην υποβάλλεται κάποιος σε βασανιστήρια ή σε απάνθρωπη ή εξευτελιστική μεταχείριση. Τα ως άνω δικαιώματα θεωρείται πως απαρτίζονται από δύο πτυχές, την ουσιαστική και τη διαδικαστική. Κατά το ουσιαστικό τους σκέλος, τα Κράτη έχουν την υποχρέωση μέσω των αρχών τους να μην επιτρέπουν καμία ενέργεια που να τα παραβιάζει (λογιζόμενη “αρνητική” υποχρέωση). Κατά το διαδικαστικό σκέλος, τα κράτη έχουν την υποχρέωση, σε οποιαδήποτε περίπτωση καταγγελίας, να προβαίνουν σε άμεση, διεξοδική και ανεξάρτητη διερεύνηση αυτής.
Στις 07-07-2022, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου απεφάνθη επί της προσφυγής νο. 5418/15. Η απόφαση αναρτήθηκε στη βάση δεδομένων του Ε.Δ.Δ.Α. (HUDOC), ενώ την έκδοση αυτής είχε ακολουθήσει αντίστοιχο δελτίο τύπου της Γραμματείας του Δικαστηρίου. Σύντομη περίληψη αυτής στην Ελληνική μπορεί να βρεθεί στον παρόντα σύνδεσμο.
Η προσφυγή υποβλήθηκε από ομάδα 16 προσφευγόντων, αποτελούμενη από 13 Αφγανούς υπηκόους, δύο Σύρους υπηκόους και έναν Παλαιστίνιο υπήκοο. Αφορούσε τη βύθιση, στις 20 Ιανουαρίου 2014, ενός αλιευτικού σκάφους που μετέφερε 27 αλλοδαπούς υπηκόους στο Αιγαίο Πέλαγος, ανοικτά του νησιού Φαρμακονήσι. Οι προσφεύγοντες επέβαιναν στο σκάφος, η βύθιση του οποίου είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο 11 ατόμων, μεταξύ των οποίων συγγενείς τους. Σύμφωνα με τους προσφεύγοντες, το σκάφος της ακτοφυλακής ταξίδευε με πολύ μεγάλη ταχύτητα προκειμένου να τους ωθήσει προς τα τουρκικά ύδατα, με αποτέλεσμα την ανατροπή σκάφους. Οι προσφεύγοντες τέλος παραπονέθηκαν πως η μεταχείριση των επιζώντων του ναυαγίου κατά την άφιξή τους στο Φαρμακονήσι, με τον αναγκαστικό σωματικό τους έλεγχο ο οποίος διεξήχθη σε δημόσιο υπαίθριο χώρο με την ταυτόχρονη ξεγύμνωσή τους και τον εξαναγκασμό τους σε λήψη ταπεινωτικών στάσεων, αποτελούσε απάνθρωπη κι εξευτελιστική μεταχείριση.
Σχετικά με την φερόμενη παραβίαση του διαδικαστικού σκέλους του αρ. 2 Ε.Σ.Δ.Α., το Ε.Δ.Δ.Α. υπενθυμίζοντας πως για να είναι μία έρευνα “αποτελεσματική”, πρέπει να χαρακτηρίζεται από ουσιαστική ανεξαρτησία (όχι μόνο θεσμική ή ιεραρχική), να παρέχει τη δυνατότητα στις διερευνούσες αρχές να διαπιστώνουν όλες τις περιστάσεις των καταγγελιών, καθώς και της ταυτότητας των δραστών, και τέλος να παρέχει στο θύμα την δυνατότητα να έχει ουσιαστική συμμετοχή στην διαδικασία, διαπίστωσε τις εξής παθογένειες:
Σχετικά με την φερόμενη παραβίαση του ουσιαστικού σκέλους του άρθρου 2, το Ε.Δ.Δ.Α. διαπίστωσε πως:
Τέλος, σχετικά με την φερόμενη παραβίαση του ουσιαστικού σκέλους του αρ. 3 Ε.Σ.Δ.Α., το Δικαστήριο, λαμβάνοντας υπόψη την εξαιρετικά ευάλωτη θέση των προσφευγόντων την παρούσα χρονική στιγμή λόγω του τραυματικού γεγονότος που μόλις είχαν βιώσει, απεφάνθη πως η Kυβέρνηση δεν εξήγησε γιατί η σωματική έρευνα ήταν απαραίτητη για την διασφάλιση της δημόσιας τάξης και ασφάλειας. Συνεπώς, αυτή προκάλεσε στους προσφεύγοντες συναισθήματα αυθαιρεσίας, κατωτερότητας και άγχους με αποτέλεσμα ένα βαθμό ταπείνωσης ο οποίος παραπέμπει σε εξευτελιστική μεταχείριση.
Ο σεβασμός των θεμελιωδών δικαιωμάτων αποτελεί ένα από τα βασικά συστατικά ενός κράτους δικαίου.
Τα θεμελιώδη δικαιώματα που θα πρέπει να απολαμβάνει κάθε πολίτης κατοχυρώνονται μεταξύ άλλων από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου. Αποτελεί δε, πρωταρχική και αναντίρρητη υποχρέωση του κράτους το να σέβεται αυτά τα δικαιώματα και να θέτει σε εφαρμογή έναν μηχανισμό αποτελεσματικής διερεύνησης καταγγελιών παραβίασής τους.
Στην προκείμενη όμως περίπτωση, το δικαίωμα αυτό των προσφευγόντων δεν έγινε σεβαστό, επειδή η έρευνα που διεξήχθη δεν ήταν αποτελεσματική, καθώς στερήθηκε τα εχέγγυα ανεξαρτησίας και ουσιαστικής αποτελεσματικότητας, στο πλαίσιο των αντικειμενικών συνθηκών εντός των οποίων διεξάγεται, τα οποία οφείλει να έχει.
Παράλλα, διαπιστώθηκε πως οι αρχές δεν έλαβαν τις απαραίτητες ενέργειες προς τη διασφάλιση της ζωής και σωματικής ακεραιότητας των προσφευγόντων και των οικείων τους, ενώ η σωματική έρευνα στην οποία εξαναγκάστηκαν κατά την άφιξή τους σε Ελληνικό έδαφος και ο τρόπος διεξαγωγής της δεν ήταν απαραίτητη ούτε ανάλογη με τις συνθήκες της περίστασης.
Αριθμός Λογαριασμού: 1100 0232 0016 560
IBAN: GR56 0140 1100 1100 0232 0016 560
BIC: CRBAGRAA
Στον αγώνα μας για Λογοδοσία και Διαφάνεια, απέναντι σε οτιδήποτε υπονομεύει τις αρχές της Δημοκρατίας και του Κράτους Δικαίου.
Γιατί η Δημοκρατία δεν είναι αυτονόητη.
Είναι στο χέρι μας να μη στεκόμαστε απαθείς ή κυνικοί.
Δες πώς μπορείς να μας βοηθήσεις, εδώ!