Τα άρθρα 61 και 62 του Συντάγματος προβλέπουν το ανεύθυνο και ακαταδίωκτο των βουλευτών. Το άρθρο 83 του Κανονισμού της Βουλής προβλέπει τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί για τη χορήγηση άδειας από τη Βουλή για την άσκηση ποινικής δίωξης κατά βουλευτή. Όπως αναφέρει ειδικότερα η υπ΄αριθμ. 4/2012 εγκύκλιος της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου “Επιτρέπεται… η χωρίς άδεια διενέργεια κάθε ανακριτικής πράξεως που είναι αναγκαία για τη βεβαίωση του εγκλήματος εκτός αυτών που θίγουν το πρόσωπο του βουλευτή (π.χ. δεν επιτρέπεται κλήση του για παροχή εξηγήσεων ή απολογία).”
Τον Νοέμβριο του 2021, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Π. Πολάκης, γνωστοποίησε την κλήση του από ανακριτικούς υπαλλήλους του Τμήματος “Προστασίας του κράτους και του δημοκρατικού πολιτεύματος” για παροχή εξηγήσεων κατόπιν μήνυσης που είχε υποβληθεί εναντίον του. Για την κλήση αυτή, ωστόσο, δεν φαίνεται να είχε προηγηθεί άδεια της Βουλής, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο Σύνταγμα και στο νόμο. Για τον λόγο αυτό, εστάλη αναφορά προς τον Πρόεδρο της Βουλής και τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, ούτως ώστε να λάβουν χώρα οι απαραίτητες ενέργειες προς διαφύλαξη της συνταγματικής τάξης και ανάκληση της παράνομης και αντισυνταγματικής κλήσης του ως άνω βουλευτή για παροχή εξηγήσεων. Κατόπιν των ανωτέρω, η Εισαγγελία Πρωτοδικών ανακοίνωσε ότι η κλήση για παροχή εξηγήσεων “συνέβη εκ προφανούς παραδρομής” και πως “το συγκεκριμένο σκέλος της εν λόγω παραγγελίας ήδη ανακλήθηκε”.
Όπως, ωστόσο, αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ: “Η «εκ παραδρομής» παραβίαση θεμελιώδους διάταξης του Συντάγματος ….γεννά βαθύτατο προβληματισμό αλλά και εύλογα ερωτήματα”, με τον Π. Πολάκη να αποστέλλει αναφορά προς τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ούτως ώστε να εξεταστεί και να επιλυθεί το ζήτημα που ανέκυψε (βλ. 1 και 2). Κατόπιν των ανωτέρω, ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου ζήτησε, σύμφωνα με δημοσιεύματα, από την Εισαγγελία να του υποβληθούν αντίγραφα των σχετικών και συναφών εγγράφων της υπόθεσης.
Οι δικαστικές και εισαγγελικές αρχές οφείλουν να γνωρίζουν και να εφαρμόζουν το Σύνταγμα και τους νόμους. Η εξέταση και δίωξη των βουλευτών για ποινικά αδικήματα κατά τη διάρκεια της βουλευτικής τους θητείας διέπεται από συγκεκριμένους κανόνες, οι οποίοι αναφέρονται στο Σύνταγμα και τον Κανονισμό της Βουλής. Η άδεια της Βουλής αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την διενέργεια κάποιων συγκεκριμένων πράξεων εκ μέρους των δικαστικών και εισαγγελικών αρχών.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ωστόσο, βουλευτής κλήθηκε για παροχή εξηγήσεων στο πλαίσιο ποινικής υπόθεσης, χωρίς να έχει προηγηθεί η απαραίτητη κατά τα ως άνω διαδικασία. Παρά το γεγονός, ότι η κλήση αυτή για παροχή εξηγήσεων φαίνεται να ανακλήθηκε εκ των υστέρων, καθώς όπως ανακοινώθηκε έλαβε χώρα “εκ παραδρομής”, οι προβληματισμοί και τα ερωτήματα που δημιουργούνται παραμένουν. Και τούτο, διότι με αυτόν τον τρόπο τίθενται εν αμφιβόλω ευρέως γνωστοί και θεμελιώδεις κανόνες του δημοκρατικού πολιτεύματος, με το ζήτημα που δημιουργείται να μην αίρεται ακόμα και με την μεταγενέστερη ανάκληση εσφαλμένων ενεργειών.
Αριθμός Λογαριασμού: 1100 0232 0016 560
IBAN: GR56 0140 1100 1100 0232 0016 560
BIC: CRBAGRAA
Στον αγώνα μας για Λογοδοσία και Διαφάνεια, απέναντι σε οτιδήποτε υπονομεύει τις αρχές της Δημοκρατίας και του Κράτους Δικαίου.
Γιατί η Δημοκρατία δεν είναι αυτονόητη.
Είναι στο χέρι μας να μη στεκόμαστε απαθείς ή κυνικοί.
Δες πώς μπορείς να μας βοηθήσεις, εδώ!