ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΕ
Θοδωρής Χονδρόγιαννος
Καταγγελίες και εισαγγελική παρέμβαση για αστυνομική αυθαιρεσία στη Θεσσαλονίκη
23 • 11 • 2024

Σύμφωνα με καταγγελίες και δημοσιευμένο οπτικοακουστικό υλικό, αστυνομικές δυνάμεις φέρονται να προέβησαν σε άσκηση υπέρμετρης αστυνομικής βίας σε βάρος πολιτών και διαδηλωτ(ρι)ών, καθώς και σε ζημία ιδιωτικής περιουσίας, με συνέπεια την παρέμβαση της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης για τη διερεύνηση των καταγγελλομένων και τη στοιχειοθέτηση τυχόν διάπραξης ποινικών αδικημάτων. Η συμπεριφορά των αστυνομικών Αρχών θέτει ζήτημα αφενός παραβίασης του νομοθετικού πλαισίου για τη σύννομη λειτουργία των κρατικών Αρχών με σκοπό την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, αφετέρου παραβίασης του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος του συνέρχεσθαι.

Τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο του 2024 δημοσιεύθηκαν καταγγελίες και οπτικοακουστικό υλικό αναφορικά με την άσκηση υπέρμετρης και απρόκλητης αστυνομικής βίας σε βάρος πολιτών και διαδηλωτ(ρι)ών, καθώς και σχετικά με την πρόκληση ζημίας σε ιδιωτική περιουσία, με συνέπεια την παρέμβαση της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης.

Η ως άνω συμπεριφορά των αστυνομικών Αρχών προκάλεσε την παρέμβαση της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης, η οποία έδωσε εντολή για διερεύνηση των καταγγελλομένων και στοιχειοθέτηση τυχόν διάπραξης ποινικών αδικημάτων. Σύμφωνα με πληροφορίες σχετικών ρεπορτάζ, η έρευνα στρέφεται εναντίον αστυνομικών και οι πράξεις που εξετάζονται αφορούν μεταξύ άλλων την παράβαση καθήκοντος, την απόπειρα επικίνδυνης σωματικής βλάβης και τη φθορά ξένης ιδιοκτησίας.

Πού εντοπίζεται το πρόβλημα με το Κράτος Δικαίου;

Σε ένα κράτος δικαίου η δράση και η λειτουργία των αστυνομικών Αρχών πρέπει να διέπεται από ορισμένες αρχές, όπως μεταξύ άλλων την αρχή της νομιμότητας, την αρχή της αναλογικότητας, την απαγόρευση της καταχρηστικής άσκησης της αστυνομικής εξουσίας, τον σεβασμό και την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Οι αρμοδιότητες των αστυνομικών Αρχών και η συμπεριφορά που πρέπει να επιδεικνύουν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους ρυθμίζονται μεταξύ άλλων από τα Π.Δ. 538/1989, 141/1991 και 254/2004.

Παρότι η Αστυνομία έχει τη δυνατότητα να προβεί ακόμα και στην άσκηση βίας προκειμένου να επιβάλλει το νόμο και να προστατέψει τα ανθρώπινα δικαιώματα, αυτό δεν σημαίνει ότι οποιαδήποτε άσκηση προληπτικής ή κατασταλτικής βίας εκ μέρους της είναι νόμιμη. Αντιθέτως, η αυθαίρετη χρήση της δυνατότητας άσκησης βίας και η καθ’ υπέρβαση των νόμιμων ορίων αστυνομική δράση αποτελούν ένα επικίνδυνο φαινόμενο για μία δημοκρατία. Ακόμη, η δράση των αστυνομικών Αρχών θα πρέπει να εξασφαλίζει και όχι να δυσχεραίνει ή να ματαιώνει την απρόσκοπτη άσκηση του δικαιώματος του συνέρχεσθαι, το οποίο κατοχυρώνεται από το άρθρο 11 του Συντάγματος (Άρθρο 11 παρ. 1: «Οι Έλληνες έχουν το δικαίωμα να συνέρχονται ήσυχα και χωρίς όπλα». (Άρθρο 11 παρ. 2: «Μόνο στις δημόσιες υπαίθριες συναθροίσεις μπορεί να παρίσταται η αστυνομία.

Οι υπαίθριες συναθροίσεις μπορούν να απαγορευτούν με αιτιολογημένη απόφαση της αστυνομικής αρχής, γενικά, αν εξαιτίας τους επίκειται σοβαρός κίνδυνος για τη δημόσια ασφάλεια, σε ορισμένη δε περιοχή, αν απειλείται σοβαρή διατάραξη της κοινωνικοοικονομικής ζωής, όπως νόμος ορίζει»). 

Λαμβανομένων υπόψη των παραπάνω, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι στην εξεταζόμενη περίπτωση η συμπεριφορά των αστυνομικών Αρχών θέτει ζήτημα παραβίασης των ως άνω νομίμων ορίων της αστυνομικής δράσης και ως εκ τούτου θα πρέπει να διερευνηθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Θοδωρής Χονδρόγιαννος
Περισσοτερα
Αν έχεις εντοπίσει παραβίαση του Κράτους Δικαίου, κάνε κι εσύ αναφορά!
ΕΠΩΝΥΜΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΜΕΣΩ ΦΟΡΜΑΣ ΣΤΟ GOVWATCH
ΑΝΩΝΥΜΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΕΡΓΑΛΕΙΟΥ GLOBALEAKS
Υποστήριξε το έργο του govwatch
ΚΑΝΕ ΔΩΡΕΑ