Κάθε κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οφείλει να εφαρμόζει την ενωσιακή νομοθεσία και να προβαίνει στις κατάλληλες προς εκπλήρωση του σκοπού αυτού ενέργειες. Αρμόδιο όργανο για τον εντοπισμό πιθανών παραβιάσεων του Δικαίου της ΕΕ είναι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Στην περίπτωση που κάποιο κράτος μέλος δεν εφαρμόζει το ενωσιακό δίκαιο ή εν γένει δεν συμμορφώνεται με τις υποχρεώσεις που υπέχει βάσει του δικαίου της ΕΕ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει τη δυνατότητα να κινήσει επίσημη διαδικασία επί παραβάσει κατά τα αναφερόμενα στα άρθρα 258 και 260 της ΣΛΕΕ (βλ. περισσότερα σχετικά με τη διαδικασία επί παραβάσει μεταξύ άλλων σε 1, 2, 3, 4).
Ειδικότερα:
α) του ότι ήταν μεταξύ των χωρών που δεν πέτυχαν τους ενωσιακούς στόχους συλλογής και ανακύκλωσης αποβλήτων [INFR(2024)2132].
β) μη ορθής μεταφοράς στο εθνικό της δίκαιο της οδηγίας 1999/70/ΕΚ, η οποία απαγορεύει την εισαγωγή διακρίσεων σε βάρος των εργαζομένων με συμβάσεις ορισμένου χρόνου [INFR(2024)4013], καθώς το ελληνικό δίκαιο προβλέπει λιγότερο ευνοϊκές συνθήκες απασχόλησης για τους εκπαιδευτικούς με συμβάσεις ορισμένου χρόνου που εργάζονται σε δημόσια σχολεία σε σύγκριση με τους μόνιμους εκπαιδευτικούς.
α) του ότι ήταν μεταξύ των χωρών που δεν συμμορφώθηκαν με τις υποχρεώσεις που υπέχουν δυνάμει της οδηγίας 2002/49/ΕΚ για τον περιβαλλοντικό θόρυβο [INFR(2024)2198].
β) του ότι ήταν μεταξύ των χωρών που δεν μετέφεραν ορθά στο εθνικό τους δίκαιο την οδηγία (ΕΕ) 2016/343 για την ενίσχυση του τεκμηρίου αθωότητας και του δικαιώματος παράστασης του κατηγορουμένου στη δίκη του στο πλαίσιο ποινικής διαδικασίας [INFR(2024)2209].
γ) του ότι δεν εφάρμοσε ταχέως και αποτελεσματικά την απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (υπόθεση C-599/22) για τις υπηρεσίες ζεύξης δεδομένων [INFR(2020)2050], καθώς έκρινε ότι τα μέτρα που έλαβε η χώρα δεν επαρκούν για να αρθεί η παράβαση με βάση τη σχετική κρίση του ΔΕΕ. Σημειώνεται ότι για τη συγκεκριμένη υπόθεση είχε αποφασιστεί από την Επιτροπή η αποστολή προειδοποιητικής επιστολής (κατ’ άρθρο 258 ΣΛΕΕ) τον Μάιο του 2020, συμπληρωματικής προειδοποιητικής επιστολής τον Φεβρουάριο του 2021, αιτιολογημένης γνώμης τον Ιούλιο του 2021 και η παραπομπή στο ΔΕΕ τον Ιούλιο του 2022.
α) μη συμμόρφωσης με την οδηγία πλαίσιο για τα απόβλητα [INFR(2024)2228], καθώς αποτελεί το μόνο κράτος μέλος που δεν έχει υποβάλλει στοιχεία σχετικά με την προετοιμασία για την επαναχρησιμοποίηση και την ανακύκλωση των αποβλήτων για τα έτη 2020, 2021 και 2022.
β) του ότι ήταν μεταξύ των χωρών που δεν υπέβαλαν τα τελικά επικαιροποιημένα εθνικά σχέδια για την ενέργεια και το κλίμα, σύμφωνα με τον κανονισμό για τη διακυβέρνηση της Ενεργειακής Ένωσης και της Δράσης για το Κλίμα [INFR(2024)2258].
α) μη συμμόρφωσης με τους κανόνες της ΕΕ για τα επαγγελματικά προσόντα (οδηγία 2005/36/ΕΚ) [INFR(2024)2105], καθώς ήταν μεταξύ των χωρών που θεωρήθηκε ότι απαιτούν αδικαιολόγητα εκ των προτέρων ελέγχους για αρκετά επαγγέλματα που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες επιτρέπονται οι εν λόγω έλεγχοι.
β) μη συμμόρφωσης με τους κανόνες σχετικά με τις διαδικασίες αδειοδότησης για τη χρήση δημόσιων παράκτιων περιοχών [INFR(2024)2243], καθώς διαπίστωσε ότι η ελληνική νομοθεσία φαίνεται να μη συνάδει με την οδηγία για τις υπηρεσίες (οδηγία 2006/123/ΕΚ) και την αρχή της ελευθερίας εγκατάστασης (άρθρο 49 ΣΛΕΕ).
γ) μη εφαρμογής της απαιτούμενης τεχνολογίας αναγνώρισης αεροσκάφους, όπως ορίζει ο κανονισμός (ΕΕ)2017/373 που διέπει τη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας και τα συστήματα αεροναυτιλίας [INFR(2024)2237].
δ) μη συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας της ΕΕ για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων [INFR(2023)2036], αναφέροντας στο πλαίσιο αυτό ότι στη χώρα υπάρχουν μακροχρόνιες και συστημικές ελλείψεις.
Πληροφορίες για όλες τις ως άνω διαδικασίες και τις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μπορείτε να δείτε και στην ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, συμπληρώνοντας στο πεδίο «Αριθμός υπόθεσης επί παραβάσει» τους αναφερόμενους εντός του κειμένου αριθμούς των υποθέσεων [INFR(….)….].
Η εφαρμογή του ενωσιακού δικαίου αποτελεί υποχρέωση των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αν εντοπισθούν πιθανές παραβιάσεις του Δικαίου της ΕΕ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δύναται να προχωρήσει σε μία σειρά ενεργειών κατά του συγκεκριμένου κράτους μέλους, ούτως ώστε να διασφαλιστεί η ορθή και πλήρης εφαρμογή του ενωσιακού δικαίου, κινώντας διαδικασία επί παραβάσει σύμφωνα με τα άρθρα 258 και 260 της ΣΛΕΕ.
Εντός του 2024 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει προειδοποιητικές επιστολές προς την Ελλάδα σε είκοσι οκτώ υποθέσεις, οι οποίες σχετίζονταν μεταξύ άλλων με το περιβάλλον, τις μεταφορές, την απασχόληση και τη δικαιοσύνη, καλώντας τη χώρα να συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το ενωσιακό δίκαιο.
Αριθμός Λογαριασμού: 1100 0232 0016 560
IBAN: GR56 0140 1100 1100 0232 0016 560
BIC: CRBAGRAA
Στον αγώνα μας για Λογοδοσία και Διαφάνεια, απέναντι σε οτιδήποτε υπονομεύει τις αρχές της Δημοκρατίας και του Κράτους Δικαίου.
Γιατί η Δημοκρατία δεν είναι αυτονόητη.
Είναι στο χέρι μας να μη στεκόμαστε απαθείς ή κυνικοί.
Δες πώς μπορείς να μας βοηθήσεις, εδώ!