Τα άρθρα 57 επ. του νόμου 4622/2019 περιέχουν ρυθμίσεις σχετικά με την νομοπαρασκευαστική διαδικασία και τις αρχές της καλής νομοθέτησης. Σύμφωνα με το άρθρο 61 του ως άνω νόμου: «…2. Η διαβούλευση επί των νομοσχεδίων γίνεται και μέσω του δικτυακού τόπου www.opengov.gr και διαρκεί δύο (2) εβδομάδες…
Ταυτόχρονα τυχόν σύντμηση της χρονικής περιόδου διαβούλευσης λαμβάνει χώρα «μόνο σε απολύτως εξαιρετικές περιπτώσεις και για επαρκώς τεκμηριωμένους λόγους» (βλ. σελ. 68).
Στις 07:30 της 24ης Φεβρουαρίου του 2023 το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανήρτησε στην ιστοσελίδα opengov.gr το σχέδιο νόμου με τίτλο «Διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες και την προστασία του φυσικού και χωροταξικού περιβάλλοντος», θέτοντάς το σε δημόσια διαβούλευση. Ορίστηκε δε, ότι η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί στις 10:00 της 28ης Φεβρουαρίου του 2023, ήτοι τέσσερις (4) ημέρες αργότερα, χρονικό διάστημα το οποίο υπολείπεται του ελάχιστου ορίου της μίας εβδομάδας που θέτει το άρθρο 61 του ν. 4622/2019.
Σημειώνεται, τέλος, ότι: α) δεν ανευρέθηκε κάποια αναφορά περί του λόγου για τον οποίο αποφασίστηκε η (ανεπίτρεπτη αυτή) σύντμηση της προθεσμίας της δημόσιας διαβούλευσης στην ανάλυση συνεπειών ρύθμισης που συνοδεύει το σχέδιο νόμου κατά τη διαβούλευση, β) στην ιστοσελίδα opengov.gr δεν έχει αναρτηθεί η έκθεση διαβούλευσης, γ) στη σελίδα 58 της ανάλυσης συνεπειών ρύθμισης που συνοδεύει το σχέδιο νόμου κατά την εισαγωγή του για ψήφιση (βλ. ν. 5037/2023) αναφερόταν ότι: «Η πλειοψηφία των σχολίων αφορούσαν τη παράταση του χρόνου διαβούλευσης το οποίο ωστόσο δεν ήταν εφικτό να πραγματοποιηθεί, καθώς προκρίθηκε η συνένωση των επιμέρους αναρτηθέντων σε δημόσια διαβούλευση σχεδίων νόμων του Υπουργείου, σε ένα ενιαίο, ενόψει του κοινού κορμού τους (ζητήματα που αφορούν την ενέργεια), ο οποίος επιτάσσει την άμεση ψήφισή τους, δεδομένου ότι με τις υπόλοιπες ενότητες του νομοσχεδίου διακυβεύεται ορόσημο του RRF και η εμπρόθεσμη ενσωμάτωση ενωσιακών Οδηγιών. Ως εκ τούτου η οποιαδήποτε δυνατότητα επέμβασης είναι εξαιρετικά περιορισμένη», αναφορά που σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί ως «επαρκώς τεκμηριωμένος λόγος» ή να εκληφθεί ως «απολύτως εξαιρετική περίπτωση» δυνάμενη να αιτιολογήσει ακόμα και μία επιτρεπτή (χρονικά) σύντμηση του χρόνου δημόσιας διαβούλευσης.
Η καλή νομοθέτηση αποτελεί σκοπό συνταγματικού επιπέδου και συνδέεται με την αρχή του κράτους δικαίου.
Το κεφάλαιο Γ’ του Μέρους Γ’ του ν. 4622/2019 (άρθρα 57 επ.) περιλαμβάνει κανόνες σχετικούς με τη νομοπαρασκευαστική διαδικασία και την καλή νομοθέτηση, οι οποίοι εξειδικεύονται και μέσω των αναφερομένων στο Εγχειρίδιο Νομοπαρασκευαστικής Μεθοδολογίας. Στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται ότι η διαβούλευση διαρκεί 2 εβδομάδες και τυχόν σύντμηση της εν λόγω περιόδου διαβούλευσης θα πρέπει να λαμβάνει χώρα μόνο σε απολύτως εξαιρετικές περιπτώσεις και για επαρκώς τεκμηριωμένους λόγους.
Στη συγκεκριμένη, ωστόσο, περίπτωση το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας όρισε πως η περίοδος διαβούλευσης για το σχέδιο νόμου «Διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες και την προστασία του φυσικού και χωροταξικού περιβάλλοντος» θα είναι τέσσερις (4) ημέρες, χωρίς να αιτιολογείται (ή έστω να αναφέρεται) ο λόγος για τον οποίο αποφασίστηκε η εν λόγω (ανεπίτρεπτη) σύντμηση της περιόδου διαβούλευσης.
Αριθμός Λογαριασμού: 1100 0232 0016 560
IBAN: GR56 0140 1100 1100 0232 0016 560
BIC: CRBAGRAA
Στον αγώνα μας για Λογοδοσία και Διαφάνεια, απέναντι σε οτιδήποτε υπονομεύει τις αρχές της Δημοκρατίας και του Κράτους Δικαίου.
Γιατί η Δημοκρατία δεν είναι αυτονόητη.
Είναι στο χέρι μας να μη στεκόμαστε απαθείς ή κυνικοί.
Δες πώς μπορείς να μας βοηθήσεις, εδώ!