Κάθε κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οφείλει να εφαρμόζει την ενωσιακή νομοθεσία και να προβαίνει στις κατάλληλες προς εκπλήρωση του σκοπού αυτού ενέργειες. Αρμόδιο όργανο για τον εντοπισμό πιθανών παραβιάσεων του Δικαίου της ΕΕ είναι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Στην περίπτωση που κάποιο κράτος μέλος δεν εφαρμόζει το ενωσιακό δίκαιο και έχει παραβεί κάποια από τις υποχρεώσεις που προβλέπονται στις Συνθήκες της ΕΕ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει τη δυνατότητα να κινήσει επίσημη διαδικασία επί παραβάσει κατά τα αναφερόμενα στα άρθρα 258 και 260 της ΣΛΕΕ (βλ. περισσότερα σχετικά με τη διαδικασία επί παραβάσει μεταξύ άλλων σε 1, 2, 3, 4).
Πρώτον, ο Κανονισμός (ΕΕ) 2018/1139 προβλέπει τη θέσπιση κοινών κανόνων στον τομέα της πολιτικής αεροπορίας και την ίδρυση Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ασφάλεια της Αεροπορίας, για την εγκαθίδρυση και διατήρηση υψηλού και ομοιόμορφου επιπέδου ασφαλείας της πολιτικής αεροπορίας στην ΕΕ. Προς αυτό το σκοπό προβλέπει την έκδοση πιστοποιητικών, των οποίων η εγκυρότητα θα διασφαλίζεται. Ταυτόχρονα απαιτεί την ομοιόμορφη εφαρμογή όλων των αναγκαίων πράξεων από τις εθνικές αρμόδιες αρχές και τον Οργανισμό.
Όπως αναφέρεται, ωστόσο, στη “Δέσμη παραβάσεων Ιουλίου: κυριότερες αποφάσεις 14-07-2023” η Επιτροπή καλεί την Ελλάδα να συμμορφωθεί με τους ενωσιακούς κανόνες για την ασφάλεια των αερομεταφορών. Όσον αφορά τις πτητικές λειτουργίες, οι αρμόδιες αρχές των κρατών μελών πρέπει να ελέγχουν τη συμμόρφωση των εμπορικών αερομεταφορέων με ορισμένες απαιτήσεις, για τις οποίες πρέπει να θεσπίσουν και να διατηρούν σύστημα διαχείρισης με ελάχιστο αριθμό ειδικευμένου προσωπικού. Έρευνες που διενεργήθηκαν από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) έδειξαν ότι η αρμόδια αρχή στην Ελλάδα (ΥΠΑ) δεν διενήργησε τις αναγκαίες επαληθεύσεις της συμμόρφωσης, όπως ορίζεται στον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 965/2012 της Επιτροπής. Επιπλέον, 10 αεροδρόμια έχουν χαρακτηριστεί από την ΥΠΑ και τον EASA ως μη δεόντως πιστοποιημένα σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΕ) 2018/1139. Επίσης, η Ελλάδα δεν παρείχε στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι σε τέσσερα στρατιωτικά αεροδρόμια, τα οποία είναι ανοικτά για δημόσια χρήση, έχει επιτευχθεί το απαιτούμενο επίπεδο ασφάλειας και διαλειτουργικότητας με τα συστήματα της πολιτικής αεροπορίας.
Για τον λόγο αυτό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει στην Ελλάδα προειδοποιητική επιστολή (“letter of formal notice”), καλώντας τη να συμμορφωθεί με τους ενωσιακούς κανόνες για τις πτητικές λειτουργίες και τα αεροδρόμια και να διορθώσει τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν από την Επιτροπή.
Περισσότερες πληροφορίες για τη συγκεκριμένη διαδικασία και τις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ως προς την υπό κρίση παράβαση μπορείτε να δείτε στην ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, συμπληρώνοντας στο πεδίο «Αριθμός υπόθεσης επί παραβάσει»: INFR(2023)2078.
Η εφαρμογή του ενωσιακού δικαίου αποτελεί υποχρέωση των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αν εντοπισθούν πιθανές παραβιάσεις του Δικαίου της ΕΕ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δύναται να προχωρήσει σε μία σειρά ενεργειών κατά του συγκεκριμένου κράτους μέλους, ούτως ώστε να διασφαλιστεί η ορθή και πλήρης εφαρμογή του ενωσιακού δικαίου, εκκινώντας διαδικασία επί παραβάσει σύμφωνα με τα άρθρα 258 και 260 της ΣΛΕΕ.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητική επιστολή, καλώντας την Ελλάδα να συμμορφωθεί με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2018/1139 και τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 965/2012 (επαλήθευση της συμμόρφωσης των αερομεταφορέων και τη διενέργεια εποπτικών δραστηριοτήτων όσον αφορά την ασφάλεια της πολιτικής αεροπορίας) καθώς και τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 139/2014 (πιστοποίηση των αεροδρομίων).
Αριθμός Λογαριασμού: 1100 0232 0016 560
IBAN: GR56 0140 1100 1100 0232 0016 560
BIC: CRBAGRAA
Στον αγώνα μας για Λογοδοσία και Διαφάνεια, απέναντι σε οτιδήποτε υπονομεύει τις αρχές της Δημοκρατίας και του Κράτους Δικαίου.
Γιατί η Δημοκρατία δεν είναι αυτονόητη.
Είναι στο χέρι μας να μη στεκόμαστε απαθείς ή κυνικοί.
Δες πώς μπορείς να μας βοηθήσεις, εδώ!