ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΕ
ΑΝΑΦΟΡΕΣ
Θοδωρής Χονδρόγιαννος 13 • 07 • 2020

Παραβίαση της νομοθεσίας για τη δημόσια διαβούλευση από το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων

Θοδωρής Χονδρόγιαννος
Παραβίαση της νομοθεσίας για τη δημόσια διαβούλευση από το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων
13 • 07 • 2020

Στις 9 Ιουλίου 2020 το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ανάρτησε στην ιστοσελίδα της δημόσιας διαβούλευσης opengov.gr το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Ωστόσο, η διαδικασία που ακολούθησε η κυβέρνηση παραβίασε τους κανόνες για τη δημόσια διαβούλευση και την καλή νομοθέτηση.

Σύμφωνα με το άρθρο 61 παρ. 2, 3 & 4 του νόμου για το Επιτελικό Κράτος (ν. 4622/2019 – ΦΕΚ Α’ 133/07.08.2019), «η διαβούλευση επί των νομοσχεδίων γίνεται και μέσω του δικτυακού τόπου www.opengov.gr και διαρκεί δύο εβδομάδες» και μόνο κατ’ εξαίρεση μπορεί να συντμηθεί σε μία εβδομάδα «για επαρκώς τεκμηριωμένους λόγους, οι οποίοι αναφέρονται στην έκθεση της δημόσιας διαβούλευσης που συνοδεύει τη ρύθμιση» που «αναρτάται στον διαδικτυακό τόπο στον οποίο έλαβε χώρα η διαβούλευση». 

Στις 9 Ιουλίου 2020 το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ανάρτησε στην ιστοσελίδα της δημόσιας διαβούλευσης νομοσχέδιο με τίτλο «Εκσυγχρονισμός της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις». Η διαβούλευση διήρκησε έως τις 16 Ιουλίου, κάτι που σημαίνει ότι η κυβέρνηση έκανε χρήση της δυνατότητας σύντμησης της διαβούλευσης σε διάστημα μικρότερο των δύο εβδομάδων. Μάλιστα, η σύντμηση έφτασε στο ελάχιστο προβλεπόμενο από τον νόμο διάστημα της μίας εβδομάδας.

Το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων δεν ακολούθησε τη νόμιμη διαδικασία. Κι αυτό γιατί μετά το πέρας της δημόσιας διαβούλευσης δεν ανάρτησε την παραπάνω έκθεση και την Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης στην ιστοσελίδα της διαβούλευσης, αποσιωπώντας τους λόγους χρονικής σύντμησης της δημόσιας διαδικασίας. Αντίθετα, περιορίστηκε στην ανάρτηση του νομοσχεδίου και της αιτιολογικής έκθεσης.

Πού εντοπίζεται το πρόβλημα με το Κράτος Δικαίου;

Σε ένα ευνομούμενο κράτος δικαίου η κυβέρνηση ακολουθεί απαρέγκλιτα τους κανόνες καλής νομοθέτησης, αφού με αυτόν τον τρόπο τεκμαίρεται η βελτίωση του νομοθετικού έργου και αντιμετωπίζονται αρνητικές συνέπειες από πρακτικές κακής νομοθέτησης (όπως, για παράδειγμα, η πολυνομία και το δυσνόητο των διατάξεων που διαχρονικά ταλανίζουν την ελληνική νομοθεσία). 

Ακόμη, η εφαρμογή των κανόνων καλής νομοθέτησης συμβάλει στην εμπέδωση της εμπιστοσύνης των πολιτών προς τους θεσμούς και το νόμο, καθώς αντιλαμβάνονται ότι η κυβέρνηση συμμορφώνεται στη νομοθεσία και εδραιώνεται η δημοκρατική αρχή που θέλει πολίτες και φορείς δημόσιας εξουσίας ίσους απέναντι στον νόμο. 

Αυτό ισχύει ακόμη περισσότερο για τη δημόσια διαβούλευση, η θεσμοθέτηση της οποίας επιτρέπει στην Κοινωνία των Πολιτών να συμμετέχει ενεργά στη διαμόρφωση κανόνων που διέπουν μια δημοκρατική κοινωνία. 

Ωστόσο, εν προκειμένω το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων δεν εφάρμοσε τους κανόνες που αφορούν τη σύντμηση της διάρκειας διαβούλευσης, περιορίζοντας χωρίς επαρκώς τεκμηριωμένους λόγους τη δυνατότητα των πολιτών να εκφράσουν τις απόψεις τους επί του συγκεκριμένου νομοσχεδίου.

Θοδωρής Χονδρόγιαννος
Περισσοτερα
Αν έχεις εντοπίσει παραβίαση του Κράτους Δικαίου, κάνε κι εσύ αναφορά!
ΕΠΩΝΥΜΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΜΕΣΩ ΦΟΡΜΑΣ ΣΤΟ GOVWATCH
ΑΝΩΝΥΜΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΕΡΓΑΛΕΙΟΥ GLOBALEAKS
Υποστήριξε το έργο του govwatch
ΚΑΝΕ ΔΩΡΕΑ