Τα άρθρα 57 επ. του νόμου 4622/2019 περιέχουν ρυθμίσεις σχετικά με την νομοπαρασκευαστική διαδικασία και την καλή νομοθέτηση. Σύμφωνα με το άρθρο 61 του ως άνω νόμου: «…2. Η διαβούλευση επί των νομοσχεδίων γίνεται και μέσω του δικτυακού τόπου www.opengov.gr και διαρκεί δύο (2) εβδομάδες…
Ταυτόχρονα τυχόν σύντμηση της χρονικής περιόδου διαβούλευσης λαμβάνει χώρα «μόνο σε απολύτως εξαιρετικές περιπτώσεις και για επαρκώς τεκμηριωμένους λόγους» (βλ. σελ. 68).
Στις 21:10 της 15ης Φεβρουαρίου 2023 το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανήρτησε στην ιστοσελίδα opengov.gr το σχέδιο νόμου «Εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας για τη χρήση και παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές- Ενσωμάτωση των οδηγιών ΕΕ 2018/2001 και 2019/944», θέτοντάς το σε δημόσια διαβούλευση. Ορίστηκε δε, ότι η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί στις 16:00 της 27ης Φεβρουαρίου 2023, ήτοι 12 (σχεδόν) ημέρες αργότερα.
Σημειώνεται σε αυτό το σημείο ότι: α) δεν ανευρέθηκε κάποια αναφορά περί του λόγου για τον οποίο αποφασίστηκε η σύντμηση της προθεσμίας της δημόσιας διαβούλευσης στην ανάλυση συνεπειών ρύθμισης που συνοδεύει το σχέδιο νόμου κατά τη διαβούλευση, β) στην ιστοσελίδα opengov.gr δεν έχει αναρτηθεί η έκθεση διαβούλευσης, γ) οι διατάξεις του υπό κρίση νομοσχεδίου εισήχθησαν προς ψήφιση και ψηφίστηκαν ως Ενότητα Β’ του ν. 5037/2023, δ) στη σελίδα 58 της ανάλυσης συνεπειών ρύθμισης που συνοδεύει το σχέδιο νόμου κατά την εισαγωγή του για ψήφιση αναφερόταν ότι: «Η πλειοψηφία των σχολίων αφορούσαν τη παράταση του χρόνου διαβούλευσης το οποίο ωστόσο δεν ήταν εφικτό να πραγματοποιηθεί, καθώς προκρίθηκε η συνένωση των επιμέρους αναρτηθέντων σε δημόσια διαβούλευση σχεδίων νόμων του Υπουργείου, σε ένα ενιαίο, ενόψει του κοινού κορμού τους (ζητήματα που αφορούν την ενέργεια), ο οποίος επιτάσσει την άμεση ψήφισή τους, δεδομένου ότι με τις υπόλοιπες ενότητες του νομοσχεδίου διακυβεύεται ορόσημο του RRF και η εμπρόθεσμη ενσωμάτωση ενωσιακών Οδηγιών. Ως εκ τούτου η οποιαδήποτε δυνατότητα επέμβασης είναι εξαιρετικά περιορισμένη».
Τα ζητήματα που θίγονται στην ως άνω αναφορά δεν μπορούν, ωστόσο, να θεωρηθούν ως «επαρκώς τεκμηριωμένοι λόγοι» ή να εκληφθούν ως «απολύτως εξαιρετική περίπτωση» δυνάμενα να αιτιολογήσουν τη σύντμηση του χρόνου δημόσιας διαβούλευσης. Αναφέρεται σε αυτό το σημείο παρενθετικά πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εκκινήσει επίσημη διαδικασία επί παραβάσει κατά της Ελλάδας για την ενσωμάτωση των οδηγιών (ΕΕ)2019/944 και (ΕΕ)2018/2001 [βλ. INFR(2021)0037 και INFR(2021)0209 αντίστοιχα κάνοντας αναζήτηση σε 1).
Η καλή νομοθέτηση αποτελεί σκοπό συνταγματικού επιπέδου και συνδέεται με την αρχή του κράτους δικαίου.
Το κεφάλαιο Γ’ του Μέρους Γ’ του ν. 4622/2019 (άρθρα 57 επ.) περιλαμβάνει κανόνες σχετικούς με τη νομοπαρασκευαστική διαδικασία και την καλή νομοθέτηση, οι οποίοι εξειδικεύονται και μέσω των αναφερομένων στο Εγχειρίδιο Νομοπαρασκευαστικής Μεθοδολογίας. Στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται ότι η διαβούλευση διαρκεί 2 εβδομάδες και τυχόν σύντμηση της εν λόγω περιόδου διαβούλευσης θα πρέπει να λαμβάνει χώρα μόνο σε απολύτως εξαιρετικές περιπτώσεις και για επαρκώς τεκμηριωμένους λόγους.
Στη συγκεκριμένη, ωστόσο, περίπτωση το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας όρισε πως η περίοδος δημόσιας διαβούλευσης για το σχέδιο νόμου «Εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας για τη χρήση και παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές- Ενσωμάτωση των οδηγιών ΕΕ 2018/2001 και 2019/944» θα είναι (σχεδόν) 12 ημέρες, χωρίς να τεκμηριώνεται επαρκώς ο λόγος για τον οποίο κρίθηκε απαραίτητη η εν λόγω σύντμηση του χρόνου διαβούλευσης.
Αριθμός Λογαριασμού: 1100 0232 0016 560
IBAN: GR56 0140 1100 1100 0232 0016 560
BIC: CRBAGRAA
Στον αγώνα μας για Λογοδοσία και Διαφάνεια, απέναντι σε οτιδήποτε υπονομεύει τις αρχές της Δημοκρατίας και του Κράτους Δικαίου.
Γιατί η Δημοκρατία δεν είναι αυτονόητη.
Είναι στο χέρι μας να μη στεκόμαστε απαθείς ή κυνικοί.
Δες πώς μπορείς να μας βοηθήσεις, εδώ!