Το αέριο είναι ορυκτό καύσιμο που, μαζί με το πετρέλαιο και το μαζούτ, είναι υπεύθυνο για το φαινόμενο του θερμοκηπίου και την ενίσχυση της κλιματικής αλλαγής. Σύμφωνα με την επιστημονική κοινότητα, η καύση αερίου, το οποίο μόνο κατ’ ευφημισμό μπορεί να αποκαλείται «φυσικό», εκλύει μεθάνιο και διοξείδιο του άνθρακα, δυο αέρια που ενισχύουν την υπερθέρμανση του πλανήτη και κατά συνέπεια συμβάλλουν στην κατάρρευση της βιοποικιλότητας και στην απειλή εκατοντάδων χιλιάδων ειδών με εξαφάνιση.
Η παραπάνω παράνομη τροπολογία δεν πρέπει να θεωρείται ασύνδετη με το λόμπι του αερίου και τις επιλογές του επιχειρηματικού χώρου στην Ελλάδα. Πέρα από τη μεγάλη δύναμη της βιομηχανίας του αερίου σε διεθνές επίπεδο που αντιμάχεται την υιοθέτηση φιλόδοξων στόχων για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, οι μεγαλύτεροι ελληνικοί όμιλοι που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ενέργειας (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΕΛΠΕ, Motor Oil, η οποία κατά πλήρη αντίθεση με τα επιστημονικά δεδομένα αποκαλεί το αέριο «μια από τις πιο καθαρές […] μορφές ενέργειας», Mytilineos, Κοπελούζος) έχουν καταστήσει το αέριο βασικό πυλώνα των επενδύσεών τους, κάνοντας λόμπι υπέρ του ορυκτού καυσίμου. Ενδεικτικά, σε δημόσια διαβούλευση της ΕΕ για την αύξηση του στόχου της ΕΕ για το 2030 όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, η Mytilineos τάχθηκε κατά της αναθεώρησης για περαιτέρω μείωση των ρύπων και της κατανάλωσης του αερίου.
Αποσκοπώντας στην υιοθέτηση κανόνων καλής και διαφανούς νομοθέτησης στο πλαίσιο του κράτους δικαίου, το άρθρο 74 παρ. 5 του Συντάγματος Σύνταγμα και ο Κανονισμός της Βουλής και 101 παρ. 5 του Κανονισμού της Βουλής ορίζουν ότι οι υπουργικές τροπολογίες σε προτεινόμενα νομοσχέδια πρέπει να κατατίθενται μέχρι τρεις ημέρες πριν την έναρξη της συζήτησης στην Ολομέλεια ή την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, απαγορεύοντας τροπολογίες άσχετες με το κύριο αντικείμενο του νομοσχεδίου.
Σκοπός των παραπάνω κανόνων είναι να υπάρχει αρκετός χρόνος για επεξεργασία και έλεγχο -τόσο από τους βουλευτές όσο και από την κοινή γνώμη- των ρυθμίσεων που προτείνονται από τους υπουργούς με τη μορφή των τροπολογιών.
Με την απαγόρευση των εκπρόθεσμων τροπολογιών αποσοβείται η κατάθεση -λίγο πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου- τροπολογιών που αναπόφευκτα θα ξεφύγουν της προσοχής της δημόσιας σφαίρας, ρυθμίζοντας υπό καθεστώς αδιαφάνειας και έλλειψης λογοδοσίας ζητήματα που άπτονται ατομικών δικαιωμάτων, δημοσίων συμβάσεων και άλλων σημαντικών ζητημάτων που επηρεάζουν τη ζωή εκατομμυρίων πολιτών.
Από την άλλη πλευρά, η απαγόρευση των άσχετων τροπολογιών στοχεύει στο να επικεντρωθεί η προσοχή του νομοθέτη σε ένα θέμα, καθώς με αυτόν τον τρόπο αφενός θεωρείται ότι ο δημόσιος διάλογος θα είναι πιο ουσιώδης, αφετέρου η ρύθμιση πολλών διαφορετικών θεμάτων από ένα νομοσχέδιο οδηγεί αναπόφευκτα σε κατακερματισμό της νομοθεσίας και δύσχρηστους νόμους.
Παρά το έρεισμα των κανόνων για τις τροπολογίες στο Σύνταγμα και τον Κανονισμό της Βουλής, καθώς και τη σημασία των κανόνων της διαβούλευσης για τη διαφανή ψήφιση νόμων, η κυβέρνηση εν προκειμένω παραβίασε τους σχετικούς κανόνες.
Αριθμός Λογαριασμού: 1100 0232 0016 560
IBAN: GR56 0140 1100 1100 0232 0016 560
BIC: CRBAGRAA
Στον αγώνα μας για Λογοδοσία και Διαφάνεια, απέναντι σε οτιδήποτε υπονομεύει τις αρχές της Δημοκρατίας και του Κράτους Δικαίου.
Γιατί η Δημοκρατία δεν είναι αυτονόητη.
Είναι στο χέρι μας να μη στεκόμαστε απαθείς ή κυνικοί.
Δες πώς μπορείς να μας βοηθήσεις, εδώ!