ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΕ
ΑΝΑΦΟΡΕΣ
Θοδωρής Χονδρόγιαννος 05 • 12 • 2020

Παραβίαση της νομοθεσίας για τη δημόσια διαβούλευση από το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων

Θοδωρής Χονδρόγιαννος
Παραβίαση της νομοθεσίας για τη δημόσια διαβούλευση από το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων
05 • 12 • 2020

Στις 25 Νοεμβρίου 2020 το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ανάρτησε στην ιστοσελίδα της δημόσιας διαβούλευσης opengov.gr το σχέδιο νόμου για την κατοχύρωση των επαγγελμάτων. Ωστόσο, η διαδικασία που ακολούθησε η κυβέρνηση παραβίασε τους κανόνες για τη δημόσια διαβούλευση και την καλή νομοθέτηση.

Σύμφωνα με το άρθρο 61 παρ. 2, 3 & 4 του νόμου για το Επιτελικό Κράτος (ν. 4622/2019 – ΦΕΚ Α’ 133/07.08.2019), «η διαβούλευση επί των νομοσχεδίων γίνεται και μέσω του δικτυακού τόπου www.opengov.gr και διαρκεί δύο εβδομάδες» και μόνο κατ’ εξαίρεση μπορεί να συντμηθεί σε μία εβδομάδα «για επαρκώς τεκμηριωμένους λόγους, οι οποίοι αναφέρονται στην έκθεση της δημόσιας διαβούλευσης που συνοδεύει τη ρύθμιση» που «αναρτάται στον διαδικτυακό τόπο στον οποίο έλαβε χώρα η διαβούλευση». 

Στις 25 Νοεμβρίου 2020 το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ανάρτησε στην ιστοσελίδα της δημόσιας διαβούλευσης νομοσχέδιο με τίτλο «Διατάξεις για την ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/958 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 28ης Ιουνίου 2018 σχετικά με τον έλεγχο αναλογικότητας πριν από τη θέσπιση νέας νομοθετικής κατοχύρωσης των επαγγελμάτων (ΕΕ L 173)». Η διαβούλευση διήρκησε έως το πρωί της 3ης Δεκεμβρίου, κάτι που σημαίνει ότι η κυβέρνηση έκανε χρήση της δυνατότητας σύντμησης της διαβούλευσης σε διάστημα μικρότερο των δύο εβδομάδων. Μάλιστα, η σύντμηση έφτασε σχεδόν στο ελάχιστο προβλεπόμενο από τον νόμο διάστημα της μίας εβδομάδας.

Το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων δεν ακολούθησε τη νόμιμη διαδικασία. Κι αυτό γιατί δεν ανήρτησε την παραπάνω έκθεση στην ιστοσελίδα της διαβούλευσης, αποσιωπώντας τους λόγους χρονικής σύντμησης της δημόσιας διαδικασίας. Μάλιστα, η μοναδική Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης που αναρτήθηκε από το υπουργείο συντάχθηκε στην έναρξη της διαβούλευσης και όχι μετά το πέρας της και δεν αναφέρει ούτε έναν επαρκώς τεκμηριωμένο λόγο σύντμησης της διαβούλευσης.

Πού εντοπίζεται το πρόβλημα με το Κράτος Δικαίου;

Σε ένα ευνομούμενο κράτος δικαίου η κυβέρνηση ακολουθεί απαρέγκλιτα τους κανόνες καλής νομοθέτησης, αφού με αυτόν τον τρόπο τεκμαίρεται η βελτίωση του νομοθετικού έργου και αντιμετωπίζονται αρνητικές συνέπειες από πρακτικές κακής νομοθέτησης (όπως, για παράδειγμα, η πολυνομία και το δυσνόητο των διατάξεων που διαχρονικά ταλανίζουν την ελληνική νομοθεσία). 

Ακόμη, η εφαρμογή των κανόνων καλής νομοθέτησης συμβάλει στην εμπέδωση της εμπιστοσύνης των πολιτών προς τους θεσμούς και το νόμο, καθώς αντιλαμβάνονται ότι η κυβέρνηση συμμορφώνεται στη νομοθεσία και εδραιώνεται η δημοκρατική αρχή που θέλει πολίτες και φορείς δημόσιας εξουσίας ίσους απέναντι στον νόμο. 

Αυτό ισχύει ακόμη περισσότερο για τη δημόσια διαβούλευση, η θεσμοθέτηση της οποίας επιτρέπει στην Κοινωνία των Πολιτών να συμμετέχει ενεργά στη διαμόρφωση κανόνων που διέπουν μια δημοκρατική κοινωνία. 

Ωστόσο, εν προκειμένω το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων δεν εφάρμοσε τους κανόνες που αφορούν τη σύντμηση της διάρκειας διαβούλευσης, περιορίζοντας χωρίς επαρκώς τεκμηριωμένους λόγους τη δυνατότητα των πολιτών να εκφράσουν τις απόψεις τους επί του συγκεκριμένου νομοσχεδίου.

Θοδωρής Χονδρόγιαννος
Περισσοτερα
Αν έχεις εντοπίσει παραβίαση του Κράτους Δικαίου, κάνε κι εσύ αναφορά!
ΕΠΩΝΥΜΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΜΕΣΩ ΦΟΡΜΑΣ ΣΤΟ GOVWATCH
ΑΝΩΝΥΜΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΕΡΓΑΛΕΙΟΥ GLOBALEAKS
Υποστήριξε το έργο του govwatch
ΚΑΝΕ ΔΩΡΕΑ