Α. Η καλή νομοθέτηση αποτελεί σκοπό συνταγματικού επιπέδου και συνδέεται με την αρχή του κράτους δικαίου. Προς διασφάλιση του σκοπού της καλής νομοθέτησης, διατάξεις του Συντάγματος, του Κανονισμού της Βουλής και του ν. 4622/2019 ρυθμίζουν επιμέρους ζητήματα σχετικά με τη νομοθετική διαδικασία και θέτουν ορισμένους κανόνες που πρέπει να ακολουθούνται κατά την σύνταξη, κατάθεση και ψήφιση ενός νομοσχεδίου ή μίας τροπολογίας.
Το πως, πότε, υπό ποια μορφή και με ποιο περιεχόμενο κατατίθενται, συζητούνται και ψηφίζονται οι υπουργικές τροπολογίες ρυθμίζεται μεταξύ άλλων από το άρθρο 74 παρ. 5 του Συντάγματος και τα άρθρα 87, 88 και 101 παρ. 5 του Κανονισμού της Βουλής.
β) ως άσχετες οι τροπολογίες που β1) κατατέθηκαν από διαφορετικό του επισπεύδοντος το νόμο υπουργείο ή β2) κατατέθηκαν από το επισπεύδον υπουργείο αλλά περιείχαν και διατάξεις οι οποίες ρύθμιζαν ζητήματα που δεν σχετίζονταν άμεσα με το αντικείμενο (ή έστω κάποιο από τα αντικείμενα) που ρύθμιζε το νομοσχέδιο υπό την αρχική του μορφή (ήτοι στο νομοσχέδιο που εισήχθη προς διαβούλευση).
Β. Στις 05/01/2023 κατατίθεται στη Βουλή το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο «Πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και διαχείριση κινδύνων στον δημόσιο τομέα». Κατά τη διαδικασία ψήφισης του ως άνω νομοσχεδίου κατατέθηκαν τρεις τροπολογίες, εκ των οποίων όλες ήταν εκπρόθεσμες και περιείχαν και διατάξεις που δεν σχετίζονταν άμεσα με κάποιο από τα αντικείμενα του υπό ψήφιση νομοσχεδίου. Ειδικότερα:
Στις 21:45 της 16/01/2023 κατατίθεται η υπ’ αριθμ. 1548/147/16-1-2023 τροπολογία του Υπουργείου Εσωτερικών (Διοριστέοι της υπ΄ αρ. 4Κ/2020 προκήρυξης ΑΣΕΠ – Συμμόρφωση σε δικαστική απόφαση), η οποία αποτελείτο από ένα μόνο άρθρο και ρύθμιζε ζητήματα σχετικά με τον διορισμό τακτικού προσωπικού σε ΟΤΑ α’ βαθμού, κατόπιν σχετικής προκήρυξη του ΑΣΕΠ και αντίστοιχης δικαστικής απόφασης.
Στις 23:20 της 16/01/2023 κατατίθεται η υπ’ αριθμ.1549/148/16-1-2023 τροπολογία του Υπουργείου Εσωτερικών (Ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Εσωτερικών), η οποία αποτελείτο από 9 άρθρα, τα οποία ρύθμιζαν μεταξύ άλλων ζητήματα σχετικά με την έκτακτη επιχορήγηση των δημοτικών επιχειρήσεων ύδρευσης και αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α.) και των Συνδέσμων Ύδρευσης Ο.Τ.Α, τις αρμοδιότητες, τη θητεία και τη συγκρότηση διαφόρων οργάνων των Ο.Τ.Α καθώς και τη θητεία των Υπηρεσιακών Γραμματέων.
Στις 23:59 της 16/01/2023 κατατίθεται η υπ’ αριθμ.1550/149/17-1-2023 τροπολογία (Ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας των Υπουργείων Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Πολιτισμού και Αθλητισμού), η οποία αποτελείτο από 6 άρθρα που περιέχαν διατάξεις αναφορικά με τον καθορισμό του κατώτατου μισθού για το έτος 2023, την παράταση χορήγησης επιδομάτων και ενισχύσεων ανεργίας, την παραχώρηση ακινήτου του Υπουργείου Εργασίας, την χρηματοδότηση προγραμμάτων πρόσβασης σε υπηρεσίες προσχολικής αγωγής, φροντίδας και σε υπηρεσίες δημιουργικής απασχόλησης, την παράταση της θητείας της Διαρκούς Επιτροπής για την Αντιμετώπιση της Βίας καθώς και τη χρηματοδότηση φορέων αθλητισμού.
Και οι 3 ως άνω τροπολογίες είναι εκπρόθεσμες και άσχετες, καθώς κατατέθηκαν το προηγούμενο της ψήφισης του νόμου βράδυ ενώ ταυτόχρονα περιείχαν και διατάξεις που δεν σχετίζονταν άμεσα με τα ζητήματα που ρύθμιζε το νομοσχέδιο που εισήχθη προς ψήφιση, δηλαδή την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και τη διαχείριση κινδύνων στον δημόσιο τομέα.
Στις 17/01/2023 το ως άνω νομοσχέδιο συζητείται στην Ολομέλεια της Βουλής και ψηφίζεται ο νόμος 5013/2023, στον οποίο περιέχονται ως άρθρα 29 έως 44 οι διατάξεις των ανωτέρω αναφερόμενων τροπολογιών, παρά το γεγονός ότι οι τροπολογίες με τις οποίες εισήχθησαν προς ψήφιση ήταν εκπρόθεσμες και άσχετες.
Σε ένα κράτος δικαίου η κυβέρνηση και η Βουλή οφείλουν να παράγουν νόμους εφαρμόζοντας τόσο το Σύνταγμα και τον Κανονισμό της Βουλής όσο και τους υπόλοιπους κανόνες που έχουν θεσπιστεί για να εγγυώνται και να προωθούν πρακτικές καλής και διαφανούς νομοθέτησης.
Στην Ελλάδα, ωστόσο, η παραβίαση των κανόνων καλής νομοθέτησης φαίνεται να αποτελεί διαχρονικό και συστηματικό πρόβλημα.
Το πρόβλημα αυτό φαίνεται να ανακύπτει και κατά τη διαδικασία ψήφισης του ν. 5013/ 2023, στο πλαίσιο του οποίου κατατέθηκαν και ψηφίστηκαν διατάξεις που περιέχονταν σε εκπρόθεσμες και άσχετες τροπολογίες.
Αριθμός Λογαριασμού: 1100 0232 0016 560
IBAN: GR56 0140 1100 1100 0232 0016 560
BIC: CRBAGRAA
Στον αγώνα μας για Λογοδοσία και Διαφάνεια, απέναντι σε οτιδήποτε υπονομεύει τις αρχές της Δημοκρατίας και του Κράτους Δικαίου.
Γιατί η Δημοκρατία δεν είναι αυτονόητη.
Είναι στο χέρι μας να μη στεκόμαστε απαθείς ή κυνικοί.
Δες πώς μπορείς να μας βοηθήσεις, εδώ!