ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΕ
Θοδωρής Χονδρόγιαννος
Παραβίαση της νομοθεσίας για τις τροπολογίες στον ν. 4812/2021
15 • 07 • 2021

Σε ένα ευνομούμενο κράτος δικαίου, η Βουλή ψηφίζει εφαρμόζοντας απαρέγκλιτα το Σύνταγμα και τους κανόνες που η ίδια έχει θεσπίσει για τη διαφανή και δημοκρατική λειτουργία της. Ωστόσο, αυτό δεν συμβαίνει με τον ν. 4812/2021, κατά την ψήφιση του οποίου παραβιάστηκαν οι κανόνες καλής νομοθέτησης για τις τροπολογίες.

Αποσκοπώντας στην υιοθέτηση κανόνων καλής και διαφανούς νομοθέτησης στο πλαίσιο του κράτους δικαίου, το άρθρο 74 παρ. 5 του Συντάγματος, και τα άρθρα 87, 88 και 101 παρ. 5 του Κανονισμού της Βουλής ορίζουν ότι οι υπουργικές τροπολογίες σε προτεινόμενα νομοσχέδια πρέπει να κατατίθενται μέχρι τρεις ημέρες πριν την έναρξη της συζήτησης στην Ολομέλεια ή την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, απαγορεύοντας τροπολογίες άσχετες με το κύριο αντικείμενο του νομοσχεδίου. 

Σκοπός των παραπάνω κανόνων είναι να υπάρχει αρκετός χρόνος για επεξεργασία και έλεγχο -τόσο από τους βουλευτές όσο και από την κοινή γνώμη- των ρυθμίσεων που προτείνονται από τους υπουργούς με τη μορφή των τροπολογιών.

Με την απαγόρευση των εκπρόθεσμων τροπολογιών αποσοβείται η κατάθεση -λίγο πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου- ρυθμίσεων που αναπόφευκτα θα ξεφύγουν της προσοχής της δημόσιας σφαίρας, ρυθμίζοντας υπό καθεστώς αδιαφάνειας και έλλειψης λογοδοσίας ζητήματα που άπτονται ατομικών δικαιωμάτων, δημοσίων συμβάσεων και άλλων σημαντικών ζητημάτων που επηρεάζουν τη ζωή εκατομμυρίων πολιτών.

Από την άλλη πλευρά, η απαγόρευση των άσχετων τροπολογιών στοχεύει στο να επικεντρωθεί η προσοχή του νομοθέτη σε ένα θέμα, καθώς με αυτόν τον τρόπο αφενός θεωρείται ότι ο δημόσιος διάλογος θα είναι πιο ουσιώδης, αφετέρου η ρύθμιση πολλών διαφορετικών θεμάτων από ένα νομοσχέδιο οδηγεί αναπόφευκτα σε κατακερματισμό της νομοθεσίας και δύσχρηστους νόμους. 

Όλες οι τροπολογίες, συνολικής έκτασης 285 σελίδων, κατατέθηκαν μόλις μία ημέρα πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου, το οποίο δημιουργεί αμφιβολίες ως προς το αν οι βουλευτές είχαν αρκετό χρόνο για να μελετήσουν τόσο μεγάλο όγκο ρυθμίσεων μέσα σε μόλις λίγες ώρες πριν την ψήφιση. 

Μάλιστα, και στις επτά τροπολογίες η Βουλή παρέλειψε να συμπεριλάβει στο σχετικό έγγραφο τη σφραγίδα «ΕΚΠΡΟΘΕΣΜΟΣ», η οποία προς χάρη διαφάνειας συνοδεύει κανονικά όλες τις εκπρόθεσμες τροπολογίες.

Θα πρέπει να αναφέρουμε ότι για τον υπολογισμό των εκπρόθεσμων τροπολογιών, ακολουθήσαμε τη μετριοπαθέστερη μέθοδο της Βουλής και κρίναμε ως τέτοιες μόνο αυτές που κατατέθηκαν την ημέρα της ψήφισης του σχετικού νομοσχεδίου και την αμέσως προηγούμενη. Αν εφαρμόζαμε το γράμμα του νόμου και θεωρούσαμε ως εκπρόθεσμες τις τροπολογίες που δεν κατατέθηκαν τρεις τουλάχιστον ημέρες πριν την έναρξη της συζήτησης, τότε το ποσοστό των εκπρόθεσμων τροπολογιών της κυβέρνησης συνολικά στο νομοθετικό της έργο θα ήταν πολύ μεγαλύτερο. 

Είναι ακόμη αξιοσημείωτο ότι τουλάχιστον πέντε από τις επτά τροπολογίες που κατατέθηκαν στο νομοσχέδιο περιείχαν, κατά παράβαση της νομοθεσίας και των κανόνων καλής νομοθέτησης, διατάξεις άσχετες με το κύριο αντικείμενο του νομοσχεδίου, όπως η ρύθμιση οικονομικών θεμάτων της εταιρείας Αττικό Μετρό ΑΕ και προβλέψεις για την εταιρεία ΔΕΠΑ Υποδομών και το δίκτυο διανομής αερίου.

Πού εντοπίζεται το πρόβλημα με το Κράτος Δικαίου;

Σε ένα κράτος δικαίου η κυβέρνηση και η Βουλή οφείλουν να παράγουν νόμους εφαρμόζοντας τόσο το Σύνταγμα και τον Κανονισμό της Βουλής, όσο και τους υπόλοιπους κανόνες που έχουν θεσπιστεί για να εγγυώνται και να προωθούν πρακτικές καλής και διαφανούς νομοθέτησης. 

Εν προκειμένω η κυβέρνηση παραβίασε ακόμα και τους αυξημένης ισχύος κανόνες του Συντάγματος για τις τροπολογίες, κάτι που αφενός οδηγεί σε κακούς και δύσχρηστους νόμους, αφετέρου κλονίζει την εμπιστοσύνη των πολιτών στη δημοκρατία και το κράτος δικαίου.

Θοδωρής Χονδρόγιαννος
Περισσοτερα
Αν έχεις εντοπίσει παραβίαση του Κράτους Δικαίου, κάνε κι εσύ αναφορά!
ΕΠΩΝΥΜΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΜΕΣΩ ΦΟΡΜΑΣ ΣΤΟ GOVWATCH
ΑΝΩΝΥΜΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΕΡΓΑΛΕΙΟΥ GLOBALEAKS
Υποστήριξε το έργο του govwatch
ΚΑΝΕ ΔΩΡΕΑ